HPNews.pl » Artykuły » Świat Magii » Magiczne...
Magiczne...*** *** Świat Harry’ego Pottera to w dużej mierze magia - a zatem również czarodziejskie obiekty, rośliny, zwierzęta... Przeczytaj, jak działa Zmieniacz Czasu, czym cechuje się jadowita tentakula oraz jakie potwory mogą zagrażać życiu bohaterów powieści.
MAGICZNE POTWORY
Bazyliszek - legendarny wąż, który - jak się okazało - siedział ukryty przez Dziedzica Slytherina w Komnacie Tajemnic. Znany z tego, że jego spojrzenie zabija - osoby, które zobaczą jego oczy "pośrednio", zostają dla odmiany natychmiast spetryfikowane. Według informacji Hermiony "pianie koguta jest dla niego zgubne, a pająki uciekają przed nim w popłochu". Zadziwia swoimi olbrzymimi rozmiarami - ma kilkadziesiąt metrów długości, a jego kły są jadowite.
Bogin - jest to raczej upiór niż potwór. Lubi zamknięte, ciemne przestrzenie, dlatego często możemy znaleźć boginy w szafach. Nie wiadomo, jaką właściwie postać ma sam bogin, ponieważ gdy zauważy jakąkolwiek osobę, od razu przybiera postać tego, czego napotkany przez niego człowiek najbardziej się boi. Jedyną rzeczą, którą możemy pokonać i zniszczyć bogina, jest śmiech, więc bardzo pomocne w walce z boginem okazuje się zaklęcie Riddiculus.
Czerwony Kapturek - małe, podobne do goblina stworzenie, które zwabia świeża krew. Czai się w lochach zamków i na opustoszałych polach bitew, gotowe zdzielić pałką każdego, kto się tam zabłąkał.
Chochlik kornwalijski - ma około 8 cali wzrostu. Jarzy się niebieskawym blaskiem. Jego głos jest ostry i przenikliwy, że przypomina skrzek papugi. Okropnie złośliwe. Potrafią poruszać się z szybkością rakiet. Gilderoy Lockhart uważał, że aby zwalczyć chochlika kornwalijskiego wystarczy machnąc różdżką i wypowiedzieć zaklęcie - peskipiksi pester nomi - a chchlik zostanie unieszkodliwiony. Jednak to zaklęcie to jest całkowicie bezużyteczne. Lockhart uważał również, że nie należy przy nich krzyczeć, bo może je to sprowokować.
Dementorzy - przez wielu uważane za najstraszniejsze z istot, strażnicy Azkabanu. Ich zadaniem jest dręczenie więźniówm, dlatego też działają wyjątkowo niekorzystnie na otoczenie, wysysając z niego szczęście i radość. Człowiek w obecności dementora przypomina sobie najgorsze sceny ze swojego życia, zaczyna trząść się z zimna i ze strachu. Najstraszniejszą bronią dementorów jest ich pocałunek - przykładając twarz do ust ofiary wysysają z niej duszę.
Druzgotek - demon wodny. Jadowicie zielone stworzenie z ostrymi różkami. Ma długie, wrzecionowate palce. Żeby pokonać Druzgotka, trzeba pokonać jego uścisk. Jego dłuuugie palce są silne, ale kruche.
Gumochłon - najnudniejsze magiczne stworzenie. Ma wielkie, oślizgłe gardło. Uwielbia posiekaną sałatę. Na lekcjach obrony przed czarną magią uczniowie często musieli opiekować się takim gumochłonem i karmić go jego przysmakiem. Gumochłon jednak ma się najlepiej kiedy zostawi się go w spokoju.
Hipogryf - ma tułów, tylne nogi i ogon konia, ale przednie nogi (pokryte łuską), skrzydła i głowę olbrzymiego orła. Ma zakrzywiony dziób o stalowej barwie i wielkie, błyszczące, pomarańczowe oczy. Pazury przednich nóg mierzą około pół stopy i wyglądają naprawdę groźnie. Jego lśniące futro przechodzi łagodnie w pióra. Hipogryf może mieć różne ubarwienie m.in.: ciemnoszare, różowawe, brązowe, kasztanowe lub kruczoczarne. Bardzo nie lubi jak mu się wyrywa pióra. Jest strasznie honorowy i łatwo go obrazić. To hipogryf musi zrobić pierwszy ruch - należy do niego podejść, grzecznie ukłonić i czekać. Jeśli się odkłoni, to można go dotknąć. Jak się nie odkłoni to trzeba się spokojnie wycofać. Hipogryf nie ma zaufania do kogoś kto zbyt często mruga oczami. Bardzo lubi klepanie po dziobie.
Ponurak - omen śmierci. Olbrzymi widmowy pies, który nawiedza cmentarze. Czarny, z płonącymi ślepiami, wielkości sporego niedźwiedzia. Wujek Rona Weasleya - Bilius - zobaczył jednego ponuraka i po 24 h już był martwy.
Sklątki tylnowybuchowe - bardzo dziwne stworzenia wyhodowane przez Rubeusa Hagrida. Z pozoru wygldają nawet niegroźnie, ale kiedy znajdą się w swoim żywiole, co chwilę eksplodują i wystrzeliwują na kilka metrów do przodu.
Smoki - bardzo znane i popularne magiczne potwory, wiedzą o nich sporo nawet mugole, którzy wyobrażają sobie, że wszyscy czarodzieje "trzymają smoka w ogródku". Jest jednak inaczej - posiadanie smoków prywatnie jest nielegalne i ścigane przez Ministerstwo Magii. Smoki są bardzo duże (kilkadziesiąt stóp), większość z nich posiada skrzydła i zionie ogniem. Istnieje wiele ich rodzajów, na przykład chiński ogniomiot, szwedzki krótkopyski czy norweski kolczasty. Każdy z nich ma typowe dla siebie cechy i jest bardziej lub mniej groźny.
Szyszymory - zjawa, która wydaje przerażające i mrożące krew w żyłach odgłosy. Przyprawia o dreszcze niemal każdego czarodzieja.
Trolle - niebezpieczne, ale i na szczęście głupie stwory. Każdy z nich ma swoją własną maczugę. Bywają dość wysokie (najczęściej kilkanaście stóp), a ich głowa - w porównaniu do reszty masywnego ciała - jest stosunkowo mała. Trolle, kiedy są zaniepokojone lub zdenerwowane, wydają dzikie okrzyki i wywijają dookoła swoimi maczugami, nie zwracając najmniejszej uwagi na to, co dzieje się za ich plecami.
Trytony - żyjące pod wodą stwory, wzbudzające strach w wielu osobach. Znane ą z wyśpiewywania okropnych, przerażających piosenek.
Wilkołaki - wielu ludzi myli ich z wilkami, lecz - jak mówił m.in. profesor Snape - istnieje pomiędzy tymi dwoma gatunkami kilka zasadniczych różnic. Wilkołakiem staje się każdy ugryziony przez wilkołaka i przechodzi wtedy w czasie każdej pełni księżyca przemianę. W naszych czasach można temu zaradzić, przygotowując specjalny eliksir - dzięki temu wilkołak podczas pełni nie zatraca świadomości i może spokojnie przeczekać tę metamorfozę. Wilkołaki nie cieszą się ogólnie najlepszą opinią społeczeństwa i są raczej odpychane, choć niektóre z nich na co dzień są bardzo miłymi ludźmi - jak np. Remus Lupin.
Wodnik Kappa - istota podobna do pokrytej rybią łuską małpy. Wyciąga płetwiaste łapy, by udusić nieostrożnego wędrowca brodzącego przez leśne sadzawki. Najłatwiej go spotkać w Mongolii.
Zwodnik - niewielkie, jednonogie stworzenie, wiotkie i zwiewne jakby było z dymu. Przeraźliwie kwiczy. Wygląda całkiem niewinnie choć wcale takie nie jest. Zwodnik zwabia wędrowców w bagna. Specjalnie do tego celu zwisa mu z ręki maleńka lampka - pojawia się przed nami w ciemnościach... idziemy za światełkiem... a potem...
MAGICZNE OBIEKTY
Czara Ognia - specjalna czara, wykorzystywana podczas Turnieju Trójmagicznego. Chętni do wzięcia udziału w tychże rozgrywkach wrzucają swoje nazwiska do Czary Ognia, a ta wybiera najlepszego kandydata. Po dokonaniu tego gaśnie i zaczyna płonąć dopiero przy okazji kolejnego Turnieju.
Ford Anglia - samochód państwa Weasleyów, zaczarowany przez głowę rodziny. Dzięki rzuconym na niego urokom mógł latać i stawać się niewidzialny. Po niefortunnej wycieczce Harry'ego i Rona do Hogwartu trafił do Zakazanego Lasu i uległ licznym uszkodzeniom.
Kafel - jedna z piłek w quidditchu.
Kamień Filozoficzny - cel eksperymentów większości alchemików, substancja, która według legendy zamienia metal w złoto, a wywar wytworzony z niego daje nieśmiertelność. Jedyny Kamień Filozoficzny znajdował się w posiadaniu Nicolasa Flamela, wielkiego przyjaciela Albusa Dumbledore'a. Został zniszczony po pierwszym roku Harry'ego w Hogwarcie, a w jakich okolicznościach, to chyba wszyscy Potteromaniacy już wiedzą.
Mapa Huncwotów - specjalna mapa narysowana przez czterech przyjaciół szkolnych: Remusa Lupina, Jamesa Pottera, Petera Pettigrew i Syriusza Blacka. Pokazuje ona cały Hogwart wraz z tajnymi przejściami itp. Można na niej ujrzeć również poruszających się po zamku ludzi. Jest bardzo cennym przedmiotem, lecz żeby z niej korzystać, trzeba znać kilka tajemnic.
Miotły - najpopularniejszy w świecie czarodziejów środek komunikacji.
Peleryna-niewidka - bardzo cenna rzecz. Peleryny-niewidki są bardzo rzadkie. Kiedy ktoś się nią okryje, staje się niewidzialny - trudno nawet wymieniać tutaj, jakie to stwarza możliwości... Peleryny-niewidki są srebrnoszare i wiotkie, a w dotyku takie, jakby "były wykonane z wody".
Przypominajka - spejcalny czarodziejski przedmiot, mający za zadanie przypominać właścicielowi o różnych sprawach. Według słów Neville'a Longbottoma gdy o czymś się zapomni, przypominajka robi się czerwona.
Różdżka - potrzebna każdemu czarodziejowi do używania magii. Bez niej praktycznie niemożliwe jest czarowanie, a przynajmniej rzucanie bardziej skomplikowanych zaklęć.
Samonotujące pióro - wynalazek, który stał się własnością wielu dziennikarzy, m.in. Rity Skeeter. Samonotujące pióro prawdopodobnie notuje to, co ułoży sobie w myślach jego właściciel.
Szachy czarodziejów - różnią się od szachów mugolskich tym, że figury są żywe i zachowują się bardzo realnie. Złą stroną tego jest to, iż często figury myślą, że same wiedzą najlepiej i zaczynają pouczać grającego nimi czarodzieja. Im dłużej figury należą do danego czarodzieja, tym większe mają do niego zaufanie, w wyniku czego wkrótce tworzą z nim zespół trudny do pokonania.
Tiara Przydziału - stary, wyświechtany kapelusz, który znajduje się w Hogwarcie od samego początku szkoły, czyli mniej więcej od tysiąca lat. Obecnie tylko raz do roku ma coś do roboty, a mianowicie przydziela nowych uczniów do czterech domów. Na rozpoczęciu roku szkolnego każdy pierwszoroczniak nakłada Tiarę na głowę, a ta mówi mu parę słów, po czym wykrzykuje na całą salę nazwę domu, do którego go przydziela. Przed Ceremonią Przydziału Tiara śpiewa długą i mądrą piosenkę, którą uprzednio wymyśla przez cały rok szkolny.
Tłuczki - dwie z czterech piłek w quidditchu.
Wyjec - specjalny rodzaj listu czarodziejów, który tradycyjnie zapakowany jest w czerwoną kopertę i zawiera wrzaski nadawcy. Po otwarciu wyjec wywrzaskuje swoją zawartość sto razy głośniej, a następnie ulega spaleniu. Nieotworzony wybucha z głośnym hukiem, osmalając wszystko dookoła.
Zmieniacz Czasu - bardzo ciekawe urządzenie przypominające wielką klepsydrę. Pozwala cofnąć się do dowolnego momentu w przeszłości (lub przenieść się do przyszłości) i zmienić bieg wydarzeń. Ze względu na duże ryzyko i niebezpieczeństwa czyhające podczas jego używania Ministerstwo Magii uważa, komu wydaje Zmieniacz Czasu. Jest to jednak dość kontrowersyjny przedmiot: jedna z Czytelniczek strony zwróciła nam uwagę, że skoro można zmienić w tak łatwy sposób przeszłość, można by spokojnie odwrócić bieg niektórych wydarzeń, np. nie dopuścić do narodzin Lorda Voldemorta.
Znicz - jedna z piłek w quidditchu.
Zwierciadło Ain Eingarp - słynne już zwierciadło. Gdy przeczytamy znajdujący się na nim napis od tyłu, wyjdzie "Odbijam nie twą twarz, ale twego serca pragnienia". To zdanie mówi praktycznie wszystko. W zwierciadle widzimy siebie i spełnienie naszych największych marzeń. Było przechowywane w Hogwarcie i prawdopodobnie nadal tam się znajduje. Jak mówi profesor Dumbledore, pogrążanie się we własnych pragnieniach i zapominanie o życiu nic nie daje, więc nie można dać się zwieść mocy zwierciadła.
MAGICZNE ROŚLINY
Czyrakobulwy - wyjątkowo obrzydliwe rośliny, przypominające "wielkie czarne ślimaki wychodzące z ziemi". Są pokryte bąblami, z których każdy jest wypełniony żółtą ropą (skuteczną na trądzik).
Diabelskie sidła - roślina, która swoimi mackami znienacka oplata ofiarę i zaczyna ją dusić. Jedyną rzeczą, która może powstrzymać diabelskie sidła, jest ciepło i światło.
Mandragory - pożyteczne rośliny, z których wywar pozwala obudzić spetryfikowanych. Niestety, ich hodowla nie jest łatwa. Przypominają wyglądem noworodki z liśćmi wystającymi z głowy. Trzeba uważać, by nie usłyszeć ich krzyku, w przeciwnym razie można nawet umrzeć!
Mimbulus Mimbletonia - rodzaj kaktusa, który zamiast kolców ma bąble. Jest koloru szarego. Gdy czuje, że ktoś chce zaatakować, wystrzeliwuje obślizgły, gęsty, ciemnozielony płyn, który potwornie cuchnie.
Ostrokrzewy - rośliny przypominające mugolskie kaktusy (tyle że o wiele większe). Potrafią strzelać swoimi kolcami w najmniej spodziewanym momencie - robią to także, gdy przeczuwają niebezpieczeństwo ze strony ludzi. Uwaga, ukłucia tymi kolcami są bardzo bolesne!
Tentakule - kolejne niebezpieczne rośliny. Osiągają ogromne rozmiary, większość z nich jednak nie ma więcej jak dziesięć stóp. Ich ukąszenia są jadowite.
Wierzba bijąca - niecodzienne i bardzo brutalne drzewo, które posadzone zostało przy tajnym korytarzu wiodącym do Wrzeszczącej Chaty. Wierzba bijąca wbrew pozorom żyje i ma uczucia - gdy ktoś ją zdenerwuje, może za to nieźle oberwać...
Opublikowane: 2006-04-22 (14914 odsłon) [ Wróć ] | Powrót do strony głównej |